Zlepšete svůj spánek s naším e-bookem zdarma

Nahlédněte do světa kvalitního spánku a získejte praktické tipy, která vám zajistí kvalitnější spaní již dnes.

Error

Jupí! Doufáme, že se vám e-book bude líbit.

Zkontrolujte si vaši složku "Downloads".

Undout

Stává se vám, že večer nemůžete usnout? Jste až do posledních okamžiků před spánkem, u počítače nebo na mobilu? Právě to může být příčinou špatného usínání, špatné kvality spánku a nedostatku spánku.


Během svého evolučního vývoje byl člověk tradičně odkázán na denní světlo, případně na oheň, který ale byl velmi omezený. Vzhledem k tomu, že se noc kryje se spánkem a, že v noci je tma, tak tma vyvolává únavu.


To se děje tak, že se při delšímu vytavení tmě začne vytvářet melatonin, molekul, který způsobuje únavu, tedy říká našemu mozku, že je čas jít spát. Co se ale stane, když tma není


Historicky jsme před spánkem při západu slunce byli vystaveni pouze oranžovému a červenému světlu. Později se vyvinula možnost kontrolovat oheň, což sice umožnilo delší osvětlení, ale nejednalo se o silně negativní modré světlo. Naše tělo je tedy zvyklé na to, že v noci světlo nemáme, a když už ano, tak rozhodně ne modré. Dnes naše tělo tedy zažívá úplný opak toho pro co je stavěné. Dnes jsme vystaveni nejen mnohem většímu jasu, než na co jsme zvyklí, ale právě modré složce světla, které bychom v divočině v noci nikdy nezažili.


Pokud zabráníme vystavení se tmě, třeba tím, že se díváme na televizi, nebo, že pracujeme na počítači, tak na naše oči zároveň dopadá negativní modré světlo (400-480 nm), které se nachází v RGB ledkách a displejích. Toto světlo brání tvorbě melatoninu, což zpomaluje spuštění správných interních procesů v našem těle když spíme. V praxi si koukáním do telefonu, i když usneme, nebo spíš “vypneme”, si můžeme zkrátit čas ve správném spánku až o 90 minut.


Jak tomu zabránit?


Pokud je světlo způsobeno elektronickým zařízením, je nejlepší ho před spaním odložit. Platí pravidlo, že hodinu a půl před spaním by člověk neměl být vystaven modrému světlu. Proto je ideální světlo vyšších vlnových délek (600nm+).


Ideální proto jsou světla, která nevyzařují modré světlo, jako např. některé lampy nebo silně červený filtr obrazovky. Jednou možností jsou červené brýle, anebo Undout Sleep Box, chytrý budík, který večer poslouží jako lampička, která umí všechny barvy barevného spektra. Tím pádem je vyřešeno nejen chytré usínání, ale i probuzení.

 

Pokud se vám tento článek líbil, přidejte se do našeho newsletteru!