Zlepšete svůj spánek s naším e-bookem zdarma

Nahlédněte do světa kvalitního spánku a získejte praktické tipy, která vám zajistí kvalitnější spaní již dnes.

Error

Jupí! Doufáme, že se vám e-book bude líbit.

Zkontrolujte si vaši složku "Downloads".

Undout

Jak zjistit, zda máte spánkovou apnoi a jak ji léčit?

Jak zjistit, zda máte spánkovou apnoi a jak ji léčit?

Undout

bře 11, 2021

Cítíte se někdy unavení po celonočním spánku? Nebo možná opravdu chrápete tak nahlas, že to narušuje váš spánek? Možná vám také někdo jiný řekl, že během spánku přestanete občas dýchat. Určitě nejste jediní! Tento stav se týká milionů dalších lidí a my se vám s tím pokusíme pomoci!

Co je to spánková apnoe a co ji způsobuje?

Spánková apnoe je vážná porucha spánku, při níž se na krátkou dobu náhle zastaví dýchání pacienta. Existují tři hlavní typy apnoe - obstrukční spánková apnoe, centrální spánková apnoe a smíšená spánková apnoe:


Obstrukční spánková apnoe (OSA) je nejčastějším druhem této poruchy spánku. Stává se když se krční svaly uvolní, nebo konkrétněji, když se měkká tkáň v zadní části krku zhroutí. To způsobuje ucpání dýchacích cest. Váš mozek detekuje vaši neschopnost dýchat a na chvilku vás probudí, než se vaše dýchací cesty znovu otevřou. Probuzení je většinou tak krátké, že si na něj nevzpomenete.


Centrální spánková apnoe je na rozdíl od obstrukční apnoe způsobena neobvyklou mozkovou aktivitou. K tomuto druhu apnoe dochází, když náš mozek nedokáže vysílat správné signály do svalů, které ovládají dýchání. To znamená, že se na krátkou chvíli vůbec nebudete snažit dýchat. Můžete se probudit s dýchavičností nebo mít potíže s usínáním.


Smíšená spánková apnoe se stav, kdy jedinec trpí obstrukční a centrální spánkové apnoí. Je to kombinace těchto dvou typů..


Existuje mnoho faktorů, které zvyšují riziko výskytu této poruchy spánku. Mimo jiné to může být obezita, silnější krk, který zatěžuje dýchací cesty, věk, rodinná anamnéza s poruchami spánku, užívání alkoholu a sedativ, které uvolňují svaly, kouření, nosní kongesce nebo užívání léků proti bolesti.

man sitting on bed beside opened window

Příznaky a následky

Jak již bylo uvedeno výše, nejčastějšími příznaky jsou hlasité chrápání a únava po celonočním spánku. Dalšími příznaky mohou být lapání po dechu ve spánku, probuzení se suchou pusou, ranní bolest hlavy, nespavost, výkyvy nálady a potíže s pozorností. Spánková apnoe je vážný zdravotní stav. Pokud tedy není správně léčena, může dojít k mnoha komplikacím. Nejčastějším důsledkem je denní únava. Kvůli stresujícím zkušenostem během spánku se může stát, že budete usínat nebo mít výkyvy nálad. Rovněž náhlý pokles hladiny kyslíku v krvi, ke kterému dochází při zastavení dýchání, může způsobit vyšší krevní tlak a tím zvýšit riziko hypertenze. Pokud trpíte srdečním onemocněním, může to také zvýšit riziko srdečního infarktu, cévní mozkové příhody nebo abnormálního srdečního rytmu. Spánková apnoe může dále způsobit cukrovku 2. typu nebo problémy s játry.

Jak proti tomu bojovat?

Závažnější případy spánkové apnoe mohou vyžadovat odbornou pomoc. Existuje však mnoho věcí, které můžete udělat, abyste zlepšili svůj stav a kvalitu spánku. Máme pro vás 5 jednoduchých tipů týkajících se vašeho životního stylu, které vám mohou pomoci.


  1. Sledujte svoji váhu. Polovina lidí se spánkovou apnoí je obézní nebo má nadváhu. Pokud patříte mezi tyto lidi, snížení váhy o několik kilo vám může značně pomoct. Také to může snížit riziko výskytu některých dalších souvisejících onemocnění, jako je cukrovka 2. typu..
  2. Omezte konzumaci alkoholu a přestaňte kouřit. Tento tip je relevantní pokaždé. Kouření zvyšuje otok v dýchacích cestách. To může způsobit hlasitější chrápání a těžkou spánkovou apnoi. Alkohol naopak snižuje svalový tonus v zadní části krku, což může narušovat proudění vzduchu.
  3. Držte se zdravé výživy. Kromě toho, že dobrá strava vám může pomoci zhubnout, když cítíte denní únavu, často toužíte po sacharidech a nezdravých produktech. Zdravé stravování může zabránit mnoha komplikacím.
  4. Neberte léčbu alergií na lehkou váhu. Těžké alergie mohou způsobit nosní kongesce a další dýchací komplikace. Proto to může také ovlivnit váš spánek a způsobit spánkovou apnoi. Užívání správných léků může zabránit mnoha problémům
  5. Vybudujte si spací rutinu. Mít danou spací rutinu je vždy výhodné. To je také hlavní důvod, proč jsme vytvořili náš Undout Sleep Box. Kromě toho, spánek na zádech není tou nejlepší polohou, protože zhoršuje chrápání. Může být užitečné vyzkoušet jiné polohy v spánku.

Pokud však tyto kroky váš stav nezlepší, vyhledejte lékařskou pomoc. Pokud vás zajímají podobné články, připojte se k našemu newsletteru a získejte exkluzivní obsah!


Zdroje: WebMD, MayoClinic, SleepApnea