Undout

To, že alkohol není úplně zdravý už (snad) víte. Na druhou stranu, každý kdo někdy do styku s alkoholem přišel ví, že někdy se z alkoholu cítí ospale. Jak to teda je? Pomáhá nám alkohol se spánkem? 


Alkohol je zvláštní protože i když jej klasifikujeme jako sedativum, ovlivňuje naše tělo podle toho jestli jeho objem v krvi stoupá nebo klesá. Proto se počas pití chová spíš jako stimulant, jakmile ale pít přestaneme, chová se spíš jako sedativum. 


Proto je pravda, že po pár pivech se nám jednoduše usíná líp. Problém je, že těch pár piv také ovlivní kvalitu našeho spánku. 


Tohle se děje, když jdete spát hned po párty:


  1. Alkohol před spaním způsobuje, že kromě delta aktivity, která je pro mozek během spánku přirozená, funguje i alfa aktivita, která během spánku není normální. Alfa a delta aktivita v mozku najednou mohou způsobit narušení regenerace počas spánku.
  2. REM fáze spánku si s alkoholem opravdu nerozumí, a to je problém. REM je nejvíc regenerující forma spánku. Proto se s nižším množstvím REM spánku budete nejspíš cítit vyčerpaně a nesoustředěně. To asi nikdo nechce.
  3. Pravděpodobně budete chrápat. Je to proto, že jako sedativum alkohol způsobí, že celé tělo relaxuje. Možná až moc. A to včetně svalů v krku.
  4. Tělo ví, že noc je na spaní a ne na výlet na toaletu. Alkohol ale udržuje váš měchýř aktivní a proto se v noci více budíte. Probouzení je taky podpořeno tím, že alkohol podporuje tvorbu adenozinu (proto jste ospalí). Na druhou stranu, počas spánku, kdy už nepiješ tvorba adenozinu značně klesne.

Tak co, na příštím večírku méně drinků?


Jak probíhá spánek, co je to REM, hladina alfa a hladina delta? 


Spánek obecně můžeme rozdělit na REM a NREM fáze. Nicméně v rámci NREM fáze můžeme ještě rozlišovat lehký spánek (který dále rozdělíme na první a druhou úroveň) a hluboký spánek. První úroveň lehkého spánku můžeme vnímat jako přechod z bdělého stavu - pokud během této fáze někoho probudíte, bude stoprocentně tvrdit, že nespal. Druhá úroveň je hlavní část lehkého spánku, tady dochází ke konsolidaci paměti. V hlubokém spánku dochází k maximálnímu zpomalení mozkových vln a regeneraci. REM fáze je část spánku, kdy se vlnová aktivita mozku podobá aktivitě v bdělém stavu, obyčejně máme během této fáze živé sny. Tělo zůstává během REM nehybné.



Sources:

https://www.youtube.com/watch?v=OB4AqGybbVA

https://www.webmd.com/sleep-disorders/news/20130118/alcohol-sleep#2

https://www.sleepfoundation.org/articles/how-alcohol-affects-quality-and-quantity-sleep

https://thesleepdoctor.com/2017/11/15/truth-alcohol-sleep/